Cent Eur J Nurs Midw 2017, 8(4):708-716 | DOI: 10.15452/CEJNM.2017.08.0023
EDUCATIONAL ASSESSMENT OF DIABETICS REQUIRING VASCULAR SURGERY
- Department of Nursing, Jessenius Faculty of Medicine in Martin, Comenius University in Bratislava, Slovakia
Aim: Educational assessment involving epistemological, axiological, and technical conditions was demonstrated to be an important part of the educational process of improving the knowledge and behavior of diabetics requiring vascular surgery.
Design: A quantitative interventional prospective study.
Methods: The theoretical model of Practical Reasoning of Humanistic Interpretation Method was used to construct the educational assessment. The assessment was followed up by a quantitative interventional prospective study to determine conditions of behavior before and after education. The research sample comprised of diabetics with diabetic foot syndrome (DFS) (n = 52), and with Low Extremities Arterial Disease (LEAD) (n = 48) from the University Hospital in Martin, Slovakia.
Results: We found no differences in epistemological, axiological, and technical conditions of diabetics with DFS versus LEAD before education. Six months after education, we found significantly better knowledge in patients with DFS. Group education methods, family status, and membership of a diabetics' club were some of the educational assessment factors confirmed as significant following education of both groups.
Conclusion: Educational assessment based on a theoretical model of practical reasoning and behavior revealed a number of differences and conditions which determined learning and behavior in the case of vascular surgery patients, and, we may assume, others besides.
Klíčová slova: Diabetic Foot Syndrome, educational assessment, Lower Extremity Arterial Disease, Theoretical model of practical reasoning of humanistic interpretation method
Vloženo: 7. červen 2017; Přijato: 8. srpen 2017; Zveřejněno: 30. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Avşar G, Kaşikçi M. Evaluation of patient education provided by clinical nurses in Turkey. International Journal of Nursing Practice. 2011;17(1):67-71.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bakker K, Apelqvist J, Lipsky BA, Van Netten JJ; International Working Group on the Diabetic Foot. The 2015 IWGDF guidance documents on prevention and management of foot problems in diabetes: development of an evidencebased global consensus. Diabetes/Metabolism Research and Reviews. 2016;32(Suppl 1):2-6.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Belz H, Siegrist M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. 1. vyd. Praha: Portál; 2001. (in Czech)
- Bigge M, Shermis S. Learning theories for teachers. 6th ed. Boston, MA: Allyn & Bacon; 2004.
- Boulton AJ, Vileikyte L, Ragnarson-Tennvall G, Apelqvist J. The global burden of diabetic foot disease. Lancet. 2005;366(9498):1719-1724.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Boulton AJM. The diabetic foot. Medicine. 2010;38(12):644- 648.
Přejít k původnímu zdroji...
- Calhoun D, Brod R, Kirlin K, Howard BV, Schuldberg D, Fiore C. Effectiveness of motivational interviewing for improving self-care among Northern Plains Indians with type 2 diabetes. Diabetes Spectrum. 2010;23(2):107-114.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ceretta LB, Réus GZ, Abelaira HM, Jornada LK, Schwalm MT, Hoepers NJ, Tomazzi CD, Gulbis KG, Ceretta RA, Quevedo J. Increased prevalence of mood disorders and suicidal ideation in type 2 diabetic patients. Acta Diabetologica. 2012;49(Suppl 1):S227-234.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Černík V. Humanistic interpretation (basic methodology in social sciences). Filozofia. 1999;4(9):641-650.
- Černík V, Viceník J, Višňovský E. Praktické usudzovanie, konanie a humanitná interpretácia. 1. vyd. Bratislava: Iris; 2000. (in Slovak)
- Driscoll MP. Psychology of learning for instruction. 3th ed. Boston, MA: Allyn & Bacon; 2005.
- Gurková E, Žiaková K, Čáp. Content validation of hopelessness in Slovakia and Czech Republic. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications. 2011;22(1):33-39.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hood GA, Llahana SV. A meeting report from the Federation of European Nurses in Diabetes (FEND). European Diabetes Nursing. 2008;5(3):116-119.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chen S M, Creedy D, Lin HS, Wollin J. Effects of motivational interviewing intervention on self-management, psychological and glycemic outcomes in type 2 diabetes: a randomized controlled trial. International Journal of Nursing Studies. 2012;49(6):637-644.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Christian LM, Graham JE, Padgett DA, Glaser R, KiecoltGlaser JK. Stress and wound healing. Neuroimmunomodulation. 2006;13(5-6):337-346.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Jirkovská A et al. Syndróm diabetické nohy: komplexní týmová péče. 1. vyd. Praha: Maxdorf; 2006. (in Czech)
- Khanolkar MP, Bain SC, Stephens JW. The diabetic foot. QJM: An International Journal of Medicine. 2008;101(9):685-695.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Krahulec B et al. Manažment pacienta so syndrómom diabetickej nohy. 1. vyd. Bratislava: VEDA; 2013. (in Slovak)
- Leino-Kilpi H, Johansson K, Heikkinen K, Kaljonen A, Virtanen H, Salanterä S. Patient education and health-related quality of life: surgical hospital patients as a case in point. Journal of Nursing Care Quality. 2005;20(4):307-316.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lillibridge J, Wilson M. Registered nurses' descriptions of their health assessment practices. International Journal of Nursing Practice. 1999;5(1):29-37.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Loveman E, Cave C, Green C, Royle P, Dunn N, Waugh N. The clinical and cost-effectiveness of patient education models for diabetes: a systematic review and economic evalution. Health Technology Assessment: HTA / NHS R &D HTA Programme. 2003;7(22):1-190. Lustman PJ, Clouse RE. Depression in diabetic patients: the relationship between mood and glycemic control. Journal of Diabetes and its Complications. 2005;19(2):113-122.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Majerníková Ľ. Vplyv edukácie prostredníctvom profesionálov na vedomostnú úroveň diabetikov 2. typu. 2011;2(1):171-178. (in Slovak)
- Markowitz JS, Gutterman EM, Magee G, Margolis DJ. Risk of amputation in patients with diabetic foot ulcers: a claimsbased study. Wound Repair and Regeneration. 2006;14(1):11-17.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Martinka E. Syndróm diabetickej nohy. In: Mokáň M, Martinka E, Galajda P et al., editors. Diabetes mellitus a vybrané metabolické ochorenia. 1. vyd. Martin: P&M; 2008. p. 614-637. (in Slovak)
- Martinka E. Diabetic foot: epidemiological data and current topical treatment options. Forum Diabetologicum 2013;2(2):74-83.
- Marušincová E, Kollárik K. Učebná motivácia žiakov gymnázií s rôznou dĺžkou štúdia. Pedagogická revue. 2003;55:368-377. (in Slovak)
- Mensing CR, Norris SL. Group education in diabetes: effectiveness and implementation. Diabetes Spectrum. 2003;16(2):96-103.
- Miertová M. Vybrané psychické problémy v špeciálnej chirurgii. In: Hlinková E, Nemcová J, editors. Multimediálna e-učebnica Ošetrovateľské postupy v špeciálnej chirurgii. Martin: Univerzita Komenského Bratislava, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, 2015. Available from: http://oschir.jfmed.uniba.sk/ (in Slovak)
- Nadkarni A, Kucukarslan SN, Bagozzi RP, Yates JF, Erickson SR. Examining determinants of self management behaviors in patients with diabetes: an application of the Theoretical Model of Effortful Decision Making and Enactment. Patient Educucation and Counseling. 2011;85(2):148-153.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nemcová J, Baška T, Ochodnický M, Mištuna D. Screening of diabetic foot in nursing practice. Acta Medica Martiniana. 2006;6(2):31-34.
- Nguyen HQ, Maciejewski ML, Gao S, Lin E, Williams B, LoGerfo JP. Health care use and costs associated with use of health club membership benefit in older adults with diabetes. Diabetes Care. 2008a;31(8):1562-1567.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nguyen HQ, Ackermann RT, Maciejewski M, Berke E, Patrick M, Williams B, LoGerfo JP. Managed-Medicare health club benefit and reduced healthcare costs among older adults. Preventing Chronic Disease. 2008b;5(1):A14.
Přejít na PubMed...
- Petlák E, Komora J. Vyučovanie v otázkach a odpovediach. 1. vyd. Bratislava: IRIS; 2003. (in Slovak)
- Petrak F, Herpertz S. Treatment of depression in diabetes: an update. Current Opinion in Psychiatry. 2009;22(2):211-217.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Peyrot M, Burns KK, Davies M, Forbes A, Hermanns N, Holt R, Kalra S, Nicolucci A, Pouwer F, Wens J, Willaing I, Skovlund SE. Diabetes Attitudes Wishes and Needs 2 (DAWN2): a multinational, multi-stakeholder study of psychosocial issues in diabetes and person-centred diabetes care. Diabetes Research and Clinical Practice. 2013;99(2):174-184.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pokorná A, Leaper D. Assessment and documentation of nonhealing, chronic wounds in inpatient health care facilities in the Czech Republic: an evaluation study. International Wound Journal. 2015;12(2):224-231.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Poněšický J. Fenomén ženství a mužství: psychologie ženy a muže, rozdíly a vztahy. 1. vyd. Praha: Triton; 2003. (in Czech)
- Prochaska JO, DiClemente CC. Stages and processes of selfchange of smoking: toward an integrative model of change. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1983;51(3):390-395.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Rankin SH, Stallings KD, London F. Patient education in health and illness. 5th ed. Philadelphia: Lippincott Company; 2005.
- Renzetti CM, Curran DJ. Ženy, muži a společnost. 1. vyd. Praha: Karolinum; 2005. (in Czech)
- Richards E, Sayward W. Motivation, compliance, and health behaviors of the learner. In: Bastable SB, editor. Essentials of patient education. Sudbury, Massachusetts: Jones & Bartlett Learning; 2006.
- Schram MT, Baan CA, Pouwer F. Depression and quality of life in patients with diabetes: a systematic review from the European Depression in Diabetes (EDID) research consortium. Current Diabetes Reviews. 2009;5(2):112-119.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Tang TS, Funnell MM, Anderson RM. Group education strategies for diabetes self-management. Diabetes Spectrum. 2006;19(2):99-105.
- The 3rd International DAWN Summit: from research and practice to large-scale implementation. Practical Diabetes International. 2006;23(7):313-316.
- Tol A, Pourreza A, Shojaeezadeh D, Mahmoodi M, Mohebbi B. The Assessment of relations between socioeconomic status and number of complications among type 2 diabetic patients. Iranian Journal of Public Health. 2012;41(5):66-72.
- Tomita M, Kabeya Y, Okisugi M, Kawasaki M, Katsuki T, Oikawa Y, Shimada A, Atsumi Y. Development and assessment of a simple scoring system for the risk of developing diabetic foot. Diabetology International. 2015;6(3):212-218.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vileikyte L. Stress and wound healing. Clinics in Dermatology. 2007;25(1):49-55.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Vymětal J. Lékařská psychologie. 1. vyd. Praha: Portál; 2003. (in Czech)
- Yekta Z, Pourali R, Nezhadrahim R, Ravanyar L, GhasemiRad M. Clinical and behavioral factors associated with management outcome in hospitalized patients with diabetic foot ulcer. Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity. 2011;4:371-375.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.