Cent Eur J Nurs Midw 2016, 7(3):470-475 | DOI: 10.15452/CEJNM.2016.07.0017

Faktory ovplyvňujúce efektívnosť klinického prostredia v pregraduálnej príprave sestier

Elena Gurková1,*, Katarína Žiaková2, Silvia Cibríková1, Dagmar Magurová1, Anna Hudáková1, Slávka Mrosková1
1 Katedra ošetrovateľstva, Fakulta zdravotníckych odborov, Prešovská univerzita v Prešove, Slovenská republika
2 Ústav ošetrovateľstva, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Univerzita Komenského v Bratislave, Slovenská republika

Cieľ: Cieľom deskriptívnej prierezovej štúdie bolo zistiť ako študenti ošetrovateľstva hodnotia vybrané faktory klinického prostredia v priebehu ošetrovateľskej praxe v zdravotníckych zariadeniach. Zisťovali sme vzťahy medzi vybranými faktormi klinickej výučby a hodnotením klinického prostredia študentmi.

Design: Deskriptívna prierezová štúdia.

Metódy: Výskumu sa zúčastnilo 503 študentov druhých a tretích ročníkov študijného programu ošetrovateľstvo zo šiestich univerzít v rámci SR. Na hodnotenie klinického prostredia bol použitý validný a reliabilný dotazník Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher evaluation scale (CLES+T). Rozdiely v hodnotení klinického prostredia sme zisťovali Pearsonovým chí-kvadrátovým testom, viacfaktorovou analýzou rozptylu (ANOVA). Na zistenie závislosti medzi premennými sme použili Pearsonov korelačný koeficient. Výsledky boli spracované na hladine štatistickej významnosti α ≤ 0,05.

Výsledky: Významná časť študentov uvádzala skúsenosti s tradičným modelom skupinovej supervízie. Metóda supervízie, frekvencia supervíznych stretnutí a dĺžka klinickej praxe na pracovisku mali signifikantný vzťah k hodnoteniu klinického prostredia.

Záver: Metóda supervízie predstavuje signifikantný faktor ovplyvňujúci hodnotenie klinického prostredia študentmi. V porovnaní s európskymi štúdiami sme zistili nižšiu mieru implementácie individuálneho supervízneho vzťahu študenta s mentorom. V rámci univerzít na Slovensku dominoval tradičný skupinový model supervízie. Uvedené výsledky umožňujú analýzu faktorov významných pre zabezpečenie kvality klinickej výučby.

Klíčová slova: klinická výučba, klinické prostredie, klinická supervízia, mentoring, CLES+T hodnotiaca škála

Vloženo: 4. duben 2016; Přijato: 2. květen 2016; Zveřejněno: 30. září 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Gurková E, Žiaková K, Cibríková S, Magurová D, Hudáková A, Mrosková S. Faktory ovplyvňujúce efektívnosť klinického prostredia v pregraduálnej príprave sestier. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2016;7(3):470-475. doi: 10.15452/CEJNM.2016.07.0017.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Antohe I, Riklikiene O, Tichelaar E, Saarikoski M. Clinical education and training of student nurses in four moderately new European Union countries: Assessment of students' satisfaction with the learning environment. Nurse Education in Practice. 2016;17:139-144. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Dobrowolska B, McGonagle I, Kane R, Jackson CS, Kegl B, Bergin M, Cabrera E, Cooney-Miner D, Di Cara V, Dimoski Z, Kekus D, Pajnkihar M, Prlić N, Sigurdardottir AK, Wells J, Palese A. Patterns of clinical mentorship in undergraduate nurse education: A comparative case analysis of eleven EU and non-EU countries. Nurse Education Today. 2016;36:44- 52. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Gurková E, Žiaková K, Cibríková S, Magurová D. Hodnotenie faktorov klinického prostredia v pregraduálnom vzdelávaní sestier. In: Mikšová Z, editor. Profesionalita v ošetřovatelství II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci; 2015. p. 46-55. (in Slovak)
  4. Melincavage SM. Student nurses' experiences of anxiety in the clinical setting. Nurse Education Today. 2011;31(8):785- 789. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Melo K, Williams B, Ross C. The impact of nursing curricula on clinical practice anxiety. Nurse Education Today. 2010;30(8):773-778. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Midgley K. Pre-registration student nurses perception of the hospital-learning environment during clinical placements. Nurse Education Today. 2006;26(4):338-345. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Papastavrou E, Dimitriadou M, Tsangari H. Psychometric Testing of the Greek Version of the Clinical Learning Environment-Teacher (CLES+T). Global Journal of Health Science. 2015;8(5):59-71. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Papastavrou E, Lambrinou E, Tsangari H, Saarikoski M, Leino-Kilpi H. Student nurses experience of learning in the clinical environment. Nurse Education in Practice. 2010;10(3):176-182. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Saarikoski M, Isoaho H, Warne T, Leino-Kilpi H. The nurse teacher in clinical practice: developing the new subdimension to Clinical Learning Environment and Supervision (CLES) Scale. International Journal of Nursing Studies. 2008;45(8):1233-1237. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Saarikoski M, Kaila P, Lambrinou E, Pérez Cañaveras RM, Tichelaar E, Tomietto M, Warne T. Students' experiences of cooperation with nurse teacher during their clinical placements: an empirical study in a Western European context. Nurse Education in Practice. 2013;13(2):78-82. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Saarikoski M, Leino-Kilpi H. The clinical learning environment and supervision by staff nurses: developing the instrument. International Journal of Nursing Studies. 2002;39(3):259-267. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Saarikoski M, Marrow C, Abreu W, Riklikiene O, Ozbicakçi S. Student nurses' experience of supervision and mentorship in clinical practice: a cross cultural perspective. Nursing Education in Practice. 2007;7(6):407-415. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Saarikoski M, Warne T, Kaila P, Leino-Kilpi H. The role of the nurse teacher in clinical practice: an empirical study of Finnish student nurse experiences. Nurse Education Today. 2009;29(6):595-600. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Sheu S, Lin HS, Hwang SL. Perceived stress and physiopsycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: the effect of coping behaviors. International Journal of Nursing Studies. 2002;39(2):165- 175. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Sirkka A, Olli S, Kanerva AM. Clinical placement audit as quality assurance measure in nursing education. In: Mikšová Z, editor. Profesionalita v ošetřovatelství II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci; 2015. p. 110-117.
  16. Warne T, Johansson UB, Papastavrou E, Tichelaar E, Tomietto M, Van den Bossche K, Moreno MF, Saarikoski M. An exploration of the clinical learning experience of nursing students in nine European countries. Nurse Education Today. 2010;30(8):809-815. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Zanovitová M, Lepiešová M, Kurucová R, Žiaková K, Farský I. Hodnotenie výučby a supervízie v klinickej ošetrovateľskej praxi. In: Bóriková I, Farský I, Žiaková K, editors. Teória, výskum a vzdelávanie v ošetrovateľstve. Martin: Univerzita Komenského v Bratislave, Jesseniova lekárska fakulta v Martine; 2014. p. 343-353. (in Slovak)

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.