Cent Eur J Nurs Midw 2014, 5(4):169-175 | DOI: 10.15452/CEJNM.2014.05.0013

Vnímání efektivity výuky praxe založené na důkazech u českých studentů ošetřovatelství a porodní asistence

Renáta Zeleníková*, Darja Jarošová
Ústav ošetřovatelství a porodní asistence, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita, Česká republika

Cíl: Cílem studie bylo zjistit, jak studenti ošetřovatelství a porodní asistence vybrané vysoké školy v České republice vnímají efektivitu výuky předmětu Praxe založená na důkazech. Dalším cílem bylo ověřit psychometrické vlastnosti české verze nástroje Vnímání efektivity výuky praxe založené na důkazech.

Design: Výzkum má charakter deskriptivní průřezové studie.

Metodika: Na sběr dat byla použita česká verze třinácti-položkového dotazníku Vnímání efektivity výuky praxe založené na důkazech. Sběr dat probíhal od dubna do července 2013. Výzkumný soubor tvořilo 119 studentů ošetřovatelství a porodní asistence. Reliabilita škály byla měřena pomocí Cronbachova α koeficientu. Konstruktová validita byla testovaná pomocí faktorové analýzy.

Výsledky: Studenti vnímali, že implementace praxe založené na důkazech může zlepšit klinickou praxi, ale necítili se dostatečně kompetentní v evidence-based practice (EBP) znalostech a dovednostech. Průměrné hodnocení efektivity EBP výuky u celého souboru bylo 5,25 na škále od 1 (silně nesouhlasím) do 7 (silně souhlasím), přičemž vyšší skóre naznačuje vyšší efektivitu výuky. Cronbachův alfa koeficient (0,915) prokázal dobrou vnitřní konzistenci škály. Výsledky faktorové analýzy potvrzují tří - faktorové řešení. Jednotlivé faktory reprezentují tyto subškály: spokojenost a behaviorální změny; výuka; zvládání EBP.

Závěr: Nástroj Vnímání efektivity výuky praxe založené na důkazech prokázal dobré psychometrické vlastnosti a může být používaný v českém prostředí pro hodnocení výuky studenty.

Klíčová slova: praxe založená na důkazech, ošetřovatelství, efektivita výuky, hodnocení, EBP dovednosti

Vloženo: 20. září 2014; Přijato: 18. listopad 2014; Zveřejněno: 30. září 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zeleníková R, Jarošová D. Vnímání efektivity výuky praxe založené na důkazech u českých studentů ošetřovatelství a porodní asistence. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2014;5(4):169-175. doi: 10.15452/CEJNM.2014.05.0013.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brancato VC. An Innovative Clinical Practicum to Teach Evidence-based Practice. Nurse Educator. 2006;31(5):195- 199. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Boström AM, Rudman A, Ehrenberg A, Gustavsson JP, Wallin L. Factors associated with evidence-based practice among registered nurses in Sweden: a national cross-sectional study. BMC Health Service Research. 2013;13:165. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Ciliska D. Educating for evidence-based practice. Journal of Professional Nursing. 2005;21(6):345-350. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Coomaraswamy A, Khan KS. What is the evidence that postgraduate teaching in evidence based medicine changes anything? A systematic review. British Medical Journal. 2004;329(7473):1017-1019. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. DiCenso A, Guyatt G, Ciliska D. Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice. 1st ed. St. Louis: Mosby; 2005.
  6. Estrada N. Exploring perceptions of a learning organization by RNs and relationship to EBP beliefs and implementation in the acute care setting. Worldviews on evidence-based nursing. 2009;6(4):200-209. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Jarošová D, Zeleníková R. Ošetřovatelství založené na důkazech. Evidence Based Nursing. 1. vyd. Praha: Grada; 2014. (in Czech)
  8. Kirkpatrick DL. Evaluating training programs: the four levels. 2nd ed. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers; 1998.
  9. Melnyk BM, Fineout-Overholt E, Feinstein NF, Li H, Small L, Wilcox L, Kraus R. Nurses´ perceived knowledge, beliefs, skills, and needs regarding evidence-based practice: implications for accelerating the pardigm shift. Worldviews on evidence-based nursing. 2004;1(3):185-193. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Melnyk BM, Fineout-Overholt E, Feinstein NF, Sadler LS, Green-Hernandez C. Nurse practitioner educators' perceived knowledge, beliefs, and teaching strategies regarding evidence-based practice: implications for accelerating the integration of evidence-based practice into graduate programs. Journal of Professional Nursing. 2008a;24(1):7- 13. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Melnyk BM, Fineout-Overholt E, Mays MZ. The evidencebased practice beliefs and implementation scales: psychometric properties of two new instruments. Worldviews on Evidence-Based Nursing. 2008b;5(4),208-216. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Melnyk BM, Fineout-Overholt E, Stillwell SB, Williamson K. Evidence-based practice: step by step: the seven steps of evidence-based practice. The American Journal of Nursing. 2010;110(1):51-53. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Oh EG, Kim S, Kim SS, Kim S, Cho EY, Yoo J, Kim HS, Lee JH, You MA, Lee H. Integrating evidence-based practice into RN-to-BSN clinical nursing education. Nurse education today. 2010;49(7):387-292. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Stokke K, Olsern NR, Espehaug B, Nortvedt MW. Evidence based practice beliefs and implementation among nurses: a cross-sectional study. BMC Nursing. 2014;13(1):8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Stokking KM. Levels of evaluation: Kirkpatrick, Kaufman and Keller, and Beyond. Human Resource Development Quarterly. 1996;7(2):179-183. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Thorsteinsson HS. Icelandic nurses´ beliefs, skills, and resources associated with evidence-based practice and related factors: a national survey. Worldviews on evidence-based nursing. 2013;10(2):116-126. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Thorsteinsson HS, Sveinsdóttir H. Readiness for and predictors of evidence-based practice of acute-care nurses: a cross-sectional postal survey. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2014;28(3):572-581. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Zeleníková R, Jarošová D. Projektová výuka praxe založené na důkazech. In: Jarošová D, Plevová I, Vrublová Y, editors. Implementace praxe založené na důkazech do výuky. Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta: Ostrava; 2012. s. 65-74. (in Czech)
  19. Zeleníková R, Beach M, Ren D, Wolff E, Sherwood PR. Graduate nursing students' evaluation of EBP courses: A cross-sectional study. Nurse Education Today. 2014. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2014.09.010 [Epub ahead of print] Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.