Cent Eur J Nurs Midw 2012, 3(2):384-389
Klinické praxe ošetřovatelství - reflexe studentů
- Interní klinika, Krajská nemocnice T. Bati, Zlín
Cíl: Cílem šetření bylo zjistit, jak studenti ošetřovatelství hodnotí svoji klinickou praxi, spolupráci s mentorem, jaké aspekty ovlivňují jejich spokojenost s praxí a jak se hodnocení praxe liší na jednotlivých odděleních.
Metodika: Výzkumný soubor zahrnoval 59 studentů druhého a třetího ročníku oboru všeobecná sestra. Dotazníkové šetření bylo realizováno standardizovaným nástrojem pro hodnocení klinické výukové prostředí a supervize CLES (Saarikoski, 2002) po absolvované klinické praxi studentů (2008).
Výsledky: Byly potvrzeny rozdíly v hodnocení supervize a klinického výukového prostředí vzhledem k typu oddělení, kdy interní oddělení byla studenty hodnocena kladněji. Studenti hodnotili nejvyššími známkami dimenzi ošetřovatelská péče na oddělení, nejhůře pak vztah mezi mentorem a studentem. Současně byly potvrzeny pozitivní korelace mezi celkovou spokojeností studentů a jejich hodnocením. Statisticky významné vztahy byly identifikovány mezi zátěží sester na oddělení a hodnocením studentů - s vyšší fyzickou zátěží sester byla supervize a klinické výukové pracoviště hodnoceno kladněji.
Závěr: Výsledky šetření ukazují na význam supervize a kvalitního klinického výukového prostředí pro ošetřovatelské praxe. Praktická výuka tvoří významnou část vzdělávacího programu sester, a proto je nezbytné sledovat zkušenosti a reflexe studentů.
Klíčová slova: ošetřovatelská praxe, klinické výukové prostředí, studenti, hodnocení
Zveřejněno: 30. září 2012 Zobrazit citaci
Reference
- ANDREWS, M., ROBERTS, D. Supporting student nurses learning in and through clinical practice: the role of the clinical guide. J Clin Nurs. 2011, 20(19-20), 2854-2867.
Přejít na PubMed...
- CHAN, D., S. Nursing students' perceptions of hospital learning environments - an Australian perspective. Int J Nurs Educ Scholarsh. 2004, 1(4), nestránkováno.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HOSODA, Y. Development and testing of a Clinical Learning Environment Diagnostic Inventory for baccalaureate nursing students. J Adv Nurs. 2006, 56(5), 480-490.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- JOKELAINEN M, TURUNEN H, TOSSAVAINEN K, JAMOOKEEAH D, COCO K. A systematic review of mentoring nursing students in clinical placements. J Clin Nurs. 2011, 20(19-20), 2854-2867.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LÖFMARK, A., THORKILDSEN, K., RÅHOLM, M., NATVIG, G. K. Nursing students' satisfaction with supervision from preceptors and teachers during clinical practice. Nurse Education in Practice. 2012, 12(3), 164-169.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MURPHY, F., ROSSER, M., BEVAN, R., WARNER, G., JORDAN, S. Nursing students' experiences and preferenc es regarding hospital and community placements. Nurse Education in Practice. 2012, 12(3), 170-175.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- PEARCEY, P., ELLIOTT, B. Student impressions of clinical nursing. Nurse Education Today 2004, 24(5), 382-387.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SAARIKOSKI, M., LEINO-KILPI, H. The clinical learning enviroment and supervision by staff nurses: developing the instrument. International Journal of Nursing Studies, 2002, 39 (3), 259-267.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SAARIKOSKI M. Mentor relationship as a tool of professional development of student nurses in clinical practice. Int J Psychiatr Nurs Res. 2003, 9(1), 1014-1024.
Přejít na PubMed...
- VRUBLOVÁ, Y. Úloha mentora v praktické výuce. In DUŠOVÁ, B., JAROŠOVÁ, D., VRUBLOVÁ, Y. (eds). Trendy v ošetřovatelství IV. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. s. 244-246.
- WILSON-BARNETT, J., BUTTERWORTH, T., WHITE, E., TWINN, S., DAVIES, S., RILEY, L. Clinical support and the Project 2000 nursing student: factors influencing this process. J Adv Nurs. 1995, 21(6), 1152-1158.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- 77/453/EEC Council Directive of 27 June 1977 concerning the coordination of provisions laid down by law, regulativ or administrative action in respect of the activities of nurses responsible for general care. [online]. 1997. [cit. 2012-0412]. Dostupné z: <http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1977:176:0008:0010:EN:PDF>.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.