Cent Eur J Nurs Midw 2011, 2(4):288-294
Osobnostné prediktory syndrómu vyhorenia u študentov pomáhajúcich profesií
- Ústav nelekárskych študijných programov, Univerzita Komenského v Bratislave, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Martin, Slovensko
Cieľ: Osobnostné charakteristiky môžu významným spôsobom ovplyvňovať individuálne schopnosti jedinca zvládať vyhorenie. Cieľom tejto výskumnej štúdie bolo preskúmať vzťah medzi osobnostnými charakteristikami sebaúcty a zmyslu pre integritu a syndrómom vyhorenia u študentov pomáhajúcich profesií.
Metódy: Výskumu sa zúčastnilo 109 univerzitných študentov denného bakalárskeho štúdia odborov ošetrovateľstva, pôrodnej asistencie, verejného zdravotníctva a psychológie (priemerný vek 20,64±2,74; 86,1 % žien). Na meranie úrovne syndrómu vyhorenia bola použitá Škála syndrómu vyhorenia v škole (SBI); ďalej boli použité Antonovského škála zmyslu pre integritu (SOC) a Rosenbergova škála sebaúcty (RSS). Na štatistické spracovanie údajov bola použitá korelačná analýza (r) a viacnásobná lineárna regresná analýza.
Výsledky: Bol zistený významný negatívny vzťah medzi syndrómom vyhorenia a osobnostnými charakteristikami sebaúcty (r = -0,33, P≤0,01) a zmyslom pre integritu (r = -0,40, P ≤ 0,01); teda vysoká sebaúcta a vysoká úroveň zmyslu pre integritu bola spojená s nižším vyhorením u študentov. Ako významný prediktor syndrómu vyhorenia v rámci regresnej analýzy sa ukázal najmä zmysel pre integritu (β = -0,36; 95 % konfidenčný interval: -0,50, -0,06).
Záver: Osobnostné faktory sa ukázali ako významne prepojené so syndrómom vyhorenia u študentov. Keďže predispozície využívané pri zvládaní nárokov štúdia majú tendenciu pretrvávať aj neskôr počas profesionálnej praxe, je možné predpokladať, že zlepšovanie zručností zvládania stresu u študentov je užitočné v prevencii neskoršieho výskytu vyhorenia.
Klíčová slova: syndróm vyhorenia, sebaúcta, zmysel pre integritu, študenti pomáhajúcich profesií
Zveřejněno: 30. září 2011 Zobrazit citaci
Reference
- ANTONOVSKY, A. 1993. The structure and properties of the Sense of Coherence scale. Social Science & Medicine. 1993, vol. 36, no. 6, p. 725-733.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- APPELS, A. 2004. Exhaustion and coronary heart disease: The history of a scientific quest. Patient Education and Counseling. 2004, vol. 55, no. 2, p. 223-229.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DAHLIN, M. E., RUNESON, B. 2007. Burnout and psychiatric morbidity among medical students entering clinical training: a three year prospective questionnaire and interview-based study. BMC Medical Education [online]. 2007. vol. 7, no. 6, p. 1─8. [cit. 2011-06-09]. Dostupný z WWW: < http://www.biomedcentral.com/1472-6920/7/6 >.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DOYLE, M. et al. 2007. Burnout: the impact of psychosocial training. Mental Health Practice. 2007, vol. 10, no. 7, p. 16 - 19.
Přejít k původnímu zdroji...
- DYRBYE, L. N. et al. 2009. The learning environment and medical student burnout: a multicentre study. Medical Education. 2009, vol. 43, no. 3, p. 274-282.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- EWERS, P. et al. 2002. Does training in psychosocial interventions reduce burnout rates in forensic nurses? Journal of Advanced Nursing. 2002, vol. 37, no. 5, p. 470-476.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GIBBONS, C., DEMPSTER, M., MOUTRAY, M. 2011. Stress, coping and satisfaction in nursing students. Journal of Advanced Nursing. 2011, vol. 67, no. 3, p. 621-632.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HE, F. X., LOPEZ, V., LEIGH, M. C. 2011. Perceived acculturative stress and sense of coherence in Chinese nursing students in Australia. Nurse Education Today [online]. 2011, in press. [cit. 2011-01-10]. Dostupný z WWW: <http://www.nurseeducationtoday.com/ 21641702>.
- JENARO, C., FLORES, N., ARIAS, B. 2007. Burnout and coping in human service practitioners. Professional Psychology: Research and Practice. 2007, vol. 38, no. 1, p. 80-87.
Přejít k původnímu zdroji...
- KALIMO, R. et al. 2003. Staying well or burning out at work: work characteristics and personal resources as long-term predictors. Work & Stress. 2003, vol. 17, no. 2, p. 109-122.
Přejít k původnímu zdroji...
- KARANIKOLA, M. N. et al. 2007. Pilot exploration of the association between self-esteem and professional satisfaction in Hellenic Hospital nurses. Journal of Nursing Managment. 2007, vol. 15, no. 1, p. 78-90.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. 2008. Burnout syndrome-review of contemporary state of knowledge and perspectives for the future. Československá psychologie. 2008, vol. 52, no. 4, p. 351-365.
- LE BLANC, P. M. et al. 2007. Take Care! The evaluation of a team-based burnout intervention program for oncology care providers. Journal of Applied Psychology. 2007, vol. 92, no. 1, p. 213-227.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MADARASOVÁ GECKOVÁ, A. et al. 2008. Socioekonomické a psychosociálne faktory zmyslu pre integritu u adolescentov. Československá psychologie. 2008, vol. 52, no. 2, p. 132-144.
- MASLACH, CH. 2011. Burnout and engagement in the workplace: new perspectives. The European Health Psychologist. 2011, vol.13, no. 3, p. 44-47.
Přejít k původnímu zdroji...
- MASLACH, CH., LEITER, M. P. 2008. Early predictors of burnout and engagement. Journal of Applied Psychology. 2008, vol. 93, no. 3, p. 498-512.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MC MANUS, I. C. et al. 2002. The causal links between stress and burnout in a longitudinal study of UK doctors. The Lancet. 2002, vol. 359, no. 9323, p. 2089-2090.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MELAMED, S. et al. 2006. Burnout and risk of cardiovascular disease: evidence, possible causal paths, and promising research directions. Psychological Bulletin. 2006, vol. 132, no. 3, p. 327-353.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NORDANG, K. et al. 2010. Burnout in health-care professionals during reorganizations and downsizing. A cohort study in nurses. BMC Nursing [online]. 2010, vol. 9, no. 8, p. 1─7. Dostupný z WWW: < http://www.biomedcentral.com/1472-6955/9/8 >.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- PINES, A. M. 2002. A psychoanalytic-existential approach to burnout: demonstrated in a cases of a nurse, a teacher and a manager, Psychotherapy: Theory/Research/Practice/Training. 2002, vol. 39, no. 1, p. 103-113.
Přejít k původnímu zdroji...
- POLMAN, R. et al. 2010. Type D personality, stress, and symptoms of burnout: The influence of avoidance coping and social support. British Journal of Health Psychology. 2010, vol. 15, no. 3, 681-696.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SARKOVA, M. et al. 2006. Psychometric evaluation of the General Health Questionnaire-12 and Rosenberg Self-esteem Scale in Hungarian and Slovak early adolescents. Studia Psychologica. 2006, vol. 8, no. 1, 69-79.
- SALMELA-ARO, K. et al. 2009. School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment. 2009, vol. 25, no. 1, p. 48-57.
Přejít k původnímu zdroji...
- SKAALVIK, E.M., SKAALVIK, S. 2007. Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of Educational Psychology. 2007, vol. 99, no. 3, p. 611- 625.
Přejít k původnímu zdroji...
- VAN DIERENDONCK, D. et al. 2001. Burnout and inequity among human service professionals: A longitudinal study. Journal of Occupational Health Psychology. 2001, vol. 6, no. 1, p. 43-52.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WATSON, R. et al. 2011. A study of stress and burnout in nursing students in Hong Kong: a questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2011, vol. 45, no. 10, p. 1534-1542.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.