Cent Eur J Nurs Midw 2011, 2(4):288-294

Osobnostné prediktory syndrómu vyhorenia u študentov pomáhajúcich profesií

Zuzana Škodová*, Ľubica Bánovčinová
Ústav nelekárskych študijných programov, Univerzita Komenského v Bratislave, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Martin, Slovensko

Cieľ: Osobnostné charakteristiky môžu významným spôsobom ovplyvňovať individuálne schopnosti jedinca zvládať vyhorenie. Cieľom tejto výskumnej štúdie bolo preskúmať vzťah medzi osobnostnými charakteristikami sebaúcty a zmyslu pre integritu a syndrómom vyhorenia u študentov pomáhajúcich profesií.

Metódy: Výskumu sa zúčastnilo 109 univerzitných študentov denného bakalárskeho štúdia odborov ošetrovateľstva, pôrodnej asistencie, verejného zdravotníctva a psychológie (priemerný vek 20,64±2,74; 86,1 % žien). Na meranie úrovne syndrómu vyhorenia bola použitá Škála syndrómu vyhorenia v škole (SBI); ďalej boli použité Antonovského škála zmyslu pre integritu (SOC) a Rosenbergova škála sebaúcty (RSS). Na štatistické spracovanie údajov bola použitá korelačná analýza (r) a viacnásobná lineárna regresná analýza.

Výsledky: Bol zistený významný negatívny vzťah medzi syndrómom vyhorenia a osobnostnými charakteristikami sebaúcty (r = -0,33, P≤0,01) a zmyslom pre integritu (r = -0,40, P ≤ 0,01); teda vysoká sebaúcta a vysoká úroveň zmyslu pre integritu bola spojená s nižším vyhorením u študentov. Ako významný prediktor syndrómu vyhorenia v rámci regresnej analýzy sa ukázal najmä zmysel pre integritu (β = -0,36; 95 % konfidenčný interval: -0,50, -0,06).

Záver: Osobnostné faktory sa ukázali ako významne prepojené so syndrómom vyhorenia u študentov. Keďže predispozície využívané pri zvládaní nárokov štúdia majú tendenciu pretrvávať aj neskôr počas profesionálnej praxe, je možné predpokladať, že zlepšovanie zručností zvládania stresu u študentov je užitočné v prevencii neskoršieho výskytu vyhorenia.

Klíčová slova: syndróm vyhorenia, sebaúcta, zmysel pre integritu, študenti pomáhajúcich profesií

Zveřejněno: 30. září 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Škodová Z, Bánovčinová Ľ. Osobnostné prediktory syndrómu vyhorenia u študentov pomáhajúcich profesií. Ošetřovatelství a porodní asistence. 2011;2(4):288-294.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANTONOVSKY, A. 1993. The structure and properties of the Sense of Coherence scale. Social Science & Medicine. 1993, vol. 36, no. 6, p. 725-733. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. APPELS, A. 2004. Exhaustion and coronary heart disease: The history of a scientific quest. Patient Education and Counseling. 2004, vol. 55, no. 2, p. 223-229. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. DAHLIN, M. E., RUNESON, B. 2007. Burnout and psychiatric morbidity among medical students entering clinical training: a three year prospective questionnaire and interview-based study. BMC Medical Education [online]. 2007. vol. 7, no. 6, p. 1─8. [cit. 2011-06-09]. Dostupný z WWW: < http://www.biomedcentral.com/1472-6920/7/6 >. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. DOYLE, M. et al. 2007. Burnout: the impact of psychosocial training. Mental Health Practice. 2007, vol. 10, no. 7, p. 16 - 19. Přejít k původnímu zdroji...
  5. DYRBYE, L. N. et al. 2009. The learning environment and medical student burnout: a multicentre study. Medical Education. 2009, vol. 43, no. 3, p. 274-282. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. EWERS, P. et al. 2002. Does training in psychosocial interventions reduce burnout rates in forensic nurses? Journal of Advanced Nursing. 2002, vol. 37, no. 5, p. 470-476. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. GIBBONS, C., DEMPSTER, M., MOUTRAY, M. 2011. Stress, coping and satisfaction in nursing students. Journal of Advanced Nursing. 2011, vol. 67, no. 3, p. 621-632. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. HE, F. X., LOPEZ, V., LEIGH, M. C. 2011. Perceived acculturative stress and sense of coherence in Chinese nursing students in Australia. Nurse Education Today [online]. 2011, in press. [cit. 2011-01-10]. Dostupný z WWW: <http://www.nurseeducationtoday.com/ 21641702>.
  9. JENARO, C., FLORES, N., ARIAS, B. 2007. Burnout and coping in human service practitioners. Professional Psychology: Research and Practice. 2007, vol. 38, no. 1, p. 80-87. Přejít k původnímu zdroji...
  10. KALIMO, R. et al. 2003. Staying well or burning out at work: work characteristics and personal resources as long-term predictors. Work & Stress. 2003, vol. 17, no. 2, p. 109-122. Přejít k původnímu zdroji...
  11. KARANIKOLA, M. N. et al. 2007. Pilot exploration of the association between self-esteem and professional satisfaction in Hellenic Hospital nurses. Journal of Nursing Managment. 2007, vol. 15, no. 1, p. 78-90. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. 2008. Burnout syndrome-review of contemporary state of knowledge and perspectives for the future. Československá psychologie. 2008, vol. 52, no. 4, p. 351-365.
  13. LE BLANC, P. M. et al. 2007. Take Care! The evaluation of a team-based burnout intervention program for oncology care providers. Journal of Applied Psychology. 2007, vol. 92, no. 1, p. 213-227. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. MADARASOVÁ GECKOVÁ, A. et al. 2008. Socioekonomické a psychosociálne faktory zmyslu pre integritu u adolescentov. Československá psychologie. 2008, vol. 52, no. 2, p. 132-144.
  15. MASLACH, CH. 2011. Burnout and engagement in the workplace: new perspectives. The European Health Psychologist. 2011, vol.13, no. 3, p. 44-47. Přejít k původnímu zdroji...
  16. MASLACH, CH., LEITER, M. P. 2008. Early predictors of burnout and engagement. Journal of Applied Psychology. 2008, vol. 93, no. 3, p. 498-512. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. MC MANUS, I. C. et al. 2002. The causal links between stress and burnout in a longitudinal study of UK doctors. The Lancet. 2002, vol. 359, no. 9323, p. 2089-2090. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. MELAMED, S. et al. 2006. Burnout and risk of cardiovascular disease: evidence, possible causal paths, and promising research directions. Psychological Bulletin. 2006, vol. 132, no. 3, p. 327-353. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. NORDANG, K. et al. 2010. Burnout in health-care professionals during reorganizations and downsizing. A cohort study in nurses. BMC Nursing [online]. 2010, vol. 9, no. 8, p. 1─7. Dostupný z WWW: < http://www.biomedcentral.com/1472-6955/9/8 >. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. PINES, A. M. 2002. A psychoanalytic-existential approach to burnout: demonstrated in a cases of a nurse, a teacher and a manager, Psychotherapy: Theory/Research/Practice/Training. 2002, vol. 39, no. 1, p. 103-113. Přejít k původnímu zdroji...
  21. POLMAN, R. et al. 2010. Type D personality, stress, and symptoms of burnout: The influence of avoidance coping and social support. British Journal of Health Psychology. 2010, vol. 15, no. 3, 681-696. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. SARKOVA, M. et al. 2006. Psychometric evaluation of the General Health Questionnaire-12 and Rosenberg Self-esteem Scale in Hungarian and Slovak early adolescents. Studia Psychologica. 2006, vol. 8, no. 1, 69-79.
  23. SALMELA-ARO, K. et al. 2009. School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment. 2009, vol. 25, no. 1, p. 48-57. Přejít k původnímu zdroji...
  24. SKAALVIK, E.M., SKAALVIK, S. 2007. Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of Educational Psychology. 2007, vol. 99, no. 3, p. 611- 625. Přejít k původnímu zdroji...
  25. VAN DIERENDONCK, D. et al. 2001. Burnout and inequity among human service professionals: A longitudinal study. Journal of Occupational Health Psychology. 2001, vol. 6, no. 1, p. 43-52. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. WATSON, R. et al. 2011. A study of stress and burnout in nursing students in Hong Kong: a questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2011, vol. 45, no. 10, p. 1534-1542. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.